Alla on kerättynä tietoja siitä, mihin voit ottaa yhteyttä, jollet ole tyytyväinen päätöksiimme tai siihen, miten sinua on kohdeltu.

Lakisääteisissä ja vapaaehtoisissa vakuutuksissa on toisistaan poikkeavat mahdollisuudet muutoksenhakuun.

Vakuutuspäätöksiin oheistetaan kirjallinen muutoksenhakuohje, jossa kerrotaan, miten haet muutosta.

On suositeltavaa, että otat yhteyttä mahdollisimman pian, jotta ehdit saada meiltä lausunnon ennen kuin määräaika muutoksen hakemiseen riippumattomalta muutoksenhakuelimeltä on kulunut umpeen.

Vakuutuspäätös voidaan oikaista, jos se sisältää ilmeisiä virheellisyyksiä, esimerkiksi kirjoitus- ja/tai laskuvirheitä.

Käsittelijämme auttavat sinua mielellään ja antavat kaiken tarvittavan avun ja informaation asiastasi. Käsittelijän nimi käy ilmi vakuutuspäätöksestä.

Käsittelijä ottaa tarvittaessa asian käsittelyyn mukaan vastuuhenkilöt ja aluepäälliköt ja antaa sinulle palautteen.

Oikaisupyyntösi tulee olla kirjallinen ja toimivaltaisen henkilön allekirjoittama.

Oikaisupyynnöstäsi tulee käydä ilmi vähintään:

  • Nimesi ja yhteystietosi.
  • Päätös, johon pyydät
  • Oikaisua.
  • Mihin päätöksessä pyydät oikaisua sekä perustelut.

Jos olet valtuuttanut toisen henkilön edustamaan sinua, valtakirja on liitettävä mukaan oikaisupyyntöön.

Sinun ei tarvitse oheistaa aineistoa, joka on jo vakuutusyhtiön käytettävissä. Sen sijaan uudet asiakirjat on liitettävä mukaan oikaisupyyntöösi.

Palvelu on maksutonta.

Vakuutusyhtiö ei maksa korvausta mahdollisista kuluistasi eikä tekemästäsi työstä ajalta, jonka ole käyttänyt vaateiden laatimiseen vakuutusyhtiötä kohtaan ja asian selvittelyyn osallistumiseen vakuutusyhtiössä.

Käsittelyaika on kaksi (2) viikkoa, laskettuna ajankohdasta, jolloin olemme saaneet sinulta tarvittavat ja pyydetyt tiedot asiassa. Pyrimme kuitenkin siihen, että voimme antaa sinulle vastauksen mahdollisimman pian.

Vastaus tai päätös annetaan ensisijaisesti sähköpostitse ja toissijaisesti postitse hakijan kirjallisesta hakemuksesta ilmenevään osoitteeseen, tai osoitetiedon puuttuessa, vakuutusyhtiölle viimeksi ilmoitettuun osoitteeseen. Sähköpostitse lähetettyjen ilmoitusten katsotaan tulleen tietoosi niiden lähettämispäivänä. Postitse lähetettyjen ilmoitusten katsotaan tulleen tietoosi viimeistään seitsemäntenä (7.) päivänä niiden lähettämisestä, mikäli toisin ei voida osoittaa.

Yhteystiedot:

www.alands.fi

Sähköposti:
Käsittelijä: etunimi.sukunimi[at]alands.fi 
Asiakaspalvelu: info@alands.fi

Lähetettäessä sähköpostia [at]-merkintä korvataan osoitteessa @-merkillä.

Puhelin:
Asiakaspalvelu: +358 18 27 990

Käyntiosoite:
Köpmansgatan 6, Maarianhamina
Ahvenanmaa, Suomi

Postiosoite:
Ålands Försäkringar Ab

(Lisää Käsittelijän nimi)
PB 64
AX-22101 MARIEHAMN

Sinä voit ottaa meihin yhteyttä ja pyytää, että tekemämme vakuutuspäätös käsitellään uudelleen, esimerkiksi sen vuoksi, että on ilmaantunut uusia seikkoja.

On suositeltavaa, että otat yhteyttä mahdollisimman pian, jotta ehdit saada meiltä lausunnon ennen kuin määräaika muutoksen hakemiseen riippumattomalta muutoksenhakuelimeltä on kulunut umpeen.

Uudelleenkäsittelyä koskeva pyyntösi käsittelee erityisesti perustettu ryhmä, joka koostuu lähinnä toiminnasta vastaavista omista asiantuntijoistamme.

Tämän ryhmän tehtävänä on tutkia asiasi uudelleen huomioiden kaikki tiedossa olevat seikat. Jos asiassa aikaisemmin tehtyä päätöstä on syytä muuttaa, sinulle ilmoitetaan uusi päätös. Jos päätöstä ei voida muuttaa, saat siitä kirjallisen tiedon.  

Uudelleenkäsittelyä ei voida tehdä asiassa, joka vireillä tai käsitelty muutoksenhakulautakunnassa, tuomioistuimessa tai tuomioistuimen ulkopuolisessa muussa riidanratkaisuelimessä.

Uudelleenkäsittelypyyntö on toimitettava meille viimeistään kolmen (3) kuukauden kuluessa siitä, kun olet saanut kirjallisen päätöksemme asiassa.

Pyynnön tulee olla kirjallinen ja toimivaltaisen henkilön allekirjoittama.

Uudelleenkäsittelypyynnöstäsi tulee käydä ilmi vähintään:

  • Nimesi ja yhteystietosi.
  • Päätös, johon pyydät uudelleenkäsittelyä.
  • Mihin päätöksessä pyydät uudelleenkäsittelyä sekä perustelut.

Jos olet valtuuttanut toisen henkilön edustamaan sinua, valtakirja on liitettävä mukaan pyyntöösi.

Sinun ei tarvitse oheistaa aineistoa, joka on jo vakuutusyhtiön käytettävissä. Sen sijaan uudet asiakirjat on liitettävä mukaan pyyntöösi.

Palvelu on maksutonta.

Vakuutusyhtiö ei maksa korvausta mahdollisista kuluistasi eikä tekemästäsi työstä ajalta, jonka ole käyttänyt vaateiden laatimiseen vakuutusyhtiötä kohtaan ja asian selvittelyyn osallistumiseen vakuutusyhtiössä.

Käsittelyaika on yksi (1) kuukausi, laskettuna ajankohdasta, jolloin olemme saaneet sinulta kaikki tarvittavat ja pyydetyt tiedot asiassa. Käsittelyaikaa voidaan pidentää kahdella (2) kuukaudella, jos asiasi selvittäminen vaatii lisää aikaa. Ilmoitus käsittelyajan pidentämisestä annetaan yhden (1) kuukauden varsinaisen käsittelyajan kuluessa. Pyrimme kuitenkin siihen, että voimme antaa sinulle vastauksen mahdollisimman pian.

Vastaus tai päätös annetaan ensisijaisesti sähköpostitse ja toissijaisesti postitse hakijan kirjallisesta hakemuksesta ilmenevään osoitteeseen, tai osoitetiedon puuttuessa, vakuutusyhtiölle viimeksi ilmoitettuun osoitteeseen. Sähköpostitse lähetettyjen ilmoitusten katsotaan tulleen tietoosi niiden lähettämispäivänä. Postitse lähetettyjen ilmoitusten katsotaan tulleen tietoosi viimeistään seitsemäntenä (7.) päivänä niiden lähettämisestä, mikäli toisin ei voida osoittaa.

Yhteystiedot:

Sähköposti:
oikaisupyynto@aland.fi  

Puhelin:
Asiakaspalvelu: +358 18 27 990

Käyntiosoite:
Köpmansgatan 6, Maarianhamina
Ahvenanmaa, Suomi

Postiosoite:
Ålands Försäkringar Ab
Uudelleenkäsittely
PB 64
AX-22101 MARIEHAMN

Sinä voit kääntyä suoraan asiakasvalituksista vastaavan henkilömme puoleen kaikissa asioissa, joissa et ole tyytyväinen siihen, miten sinua on kohdeltu tai asioitasi on käsitelty. Jos asiasi koskee ainoastaan henkilötietojesi käsittelyä vakuutusyhtiössä, voit sen sijaan kääntyä vakuutusyhtiön tietosuojavastaavan (DPO) puoleen.  

On suositeltavaa, että otat yhteyttä mahdollisimman pian, jotta ehdit saada meiltä lausunnon ennen kuin määräaika muutoksen hakemiseen riippumattomalta muutoksenhakuelimeltä on kulunut umpeen.

Asiakasvalituksista vastaava tai vakuutusyhtiö ei voi kuitenkaan käsitellä asiaa tai ottaa kantaa asiassa, joka on vireillä tai käsitelty muutoksenhakulautakunnassa tuomioistuimessa tai tuomioistuimen ulkopuolisessa muussa riidanratkaisuelimessä.

Asiakasvalituksista vastaavan henkilön on saatava vähintään seuraavat tiedot:

  • Nimesi ja yhteystietosi
  • Asiasi

Jos olet valtuuttanut toisen henkilön edustamaan sinua, valtakirja on voitava esittää tai liitettävä mukaan kirjalliseen valitukseesi.

Sinun ei tarvitse oheistaa aineistoa, joka on jo vakuutusyhtiön käytettävissä. Sen sijaan uudet asiakirjat on voitava esittää tai oheistaa kirjalliseen valitukseesi.

Palvelu on maksutonta.

Vakuutusyhtiö ei maksa korvausta mahdollisista kuluistasi eikä tekemästäsi työstä ajalta, jonka ole käyttänyt vaateiden laatimiseen vakuutusyhtiötä kohtaan ja asian selvittelyyn osallistumiseen vakuutusyhtiössä.

Käsittelyaika on yksi (1) kuukausi, laskettuna ajankohdasta, jolloin toimitit meille valituksesi tai myöhemmästä ajankohdasta, jolloin Asiakasvalituksista vastaava henkilö on saanut sinulta kaikki tarvittavat ja pyydetyt tiedot asiassa. Käsittelyaikaa voidaan pidentää kahdella (2) kuukaudella, jos asiasi selvittäminen vaatii lisää aikaa. Ilmoitus käsittelyajan pidentämisestä annetaan yhden (1) kuukauden varsinaisen käsittelyajan kuluessa. Pyrimme kuitenkin siihen, että voimme antaa sinulle vastauksen mahdollisimman pian.

Vastaus tai päätös annetaan ensisijaisesti sähköpostitse ja toissijaisesti postitse hakijan kirjallisesta valituksesta ilmenevään osoitteeseen, tai osoitetiedon puuttuessa, vakuutusyhtiölle viimeksi ilmoitettuun osoitteeseen. Sähköpostitse lähetettyjen ilmoitusten katsotaan tulleen tietoosi niiden lähettämispäivänä. Postitse lähetettyjen ilmoitusten katsotaan tulleen tietoosi viimeistään seitsemäntenä (7.) päivänä niiden lähettämisestä, mikäli toisin ei voida osoittaa.

Yhteystiedot:

Sähköposti:
asiakasvalitukset@aland.fi   
Lähetettäessä sähköpostia [at]-merkintä korvataan osoitteessa @-merkillä.

Puhelin:
Asiakaspalvelu: +358 18 27 990

Käyntiosoite:
Köpmansgatan 6, Maarianhamina
Ahvenanmaa, Suomi

Postiosoite:
Ålands Försäkringar Ab

Asiakasvalitukset
PB 64
AX-22101 MARIEHAMN

Voit kääntyä suoraan tietosuojavastaavamme (DPO) puoleen kaikissa asioissa, jotka koskevat henkilötietojen käsittelyä vakuutusyhtiössä. Jos asiasi koskee muuta kuin henkilötietoja, tai sekä muuta asiaa että henkilötietoja, käänny sen sijaan asiakasvalituksista vastaavan henkilömme puoleen.

On suositeltavaa, että otat yhteyttä mahdollisimman pian, jotta ehdit saada meiltä lausunnon ennen kuin määräaika muutoksen hakemiseen riippumattomalta muutoksenhakuelimeltä on kulunut umpeen.

Tarkempia tietoja ja yhteystiedot saat linkistä:

www.alands.fi/oikeudelliset-tiedot/tietosuojaseloste

Jos olet valtuuttanut toisen henkilön edustamaan sinua, valtakirja on liitettävä mukaan pyyntöön.

Sinun ei tarvitse oheistaa aineistoa, joka on jo vakuutusyhtiön käytettävissä. Sen sijaan uudet asiakirjat on liitettävä mukaan pyyntöösi.

Palvelu on maksutonta.

Vakuutusyhtiö ei maksa korvausta mahdollisista kuluistasi eikä tekemästäsi työstä ajalta, jonka ole käyttänyt vaateiden laatimiseen vakuutusyhtiötä kohtaan ja asian selvittelyyn osallistumiseen vakuutusyhtiössä.

Rekisteröidyn lakisääteisiä oikeuksia koskevan pyynnön käsittelyaika on yksi (1) kuukausi, laskettuna ajankohdasta, jolloin toimitit pyyntösi meille, tai myöhemmästä ajankohdasta, jolloin tietosuojavastaava on saanut sinulta kaikki tarvittavat ja pyydetyt tiedot asiassa. Käsittelyaikaa voidaan pidentää kahdella (2) kuukaudella, jos asiasi selvittäminen vaatii lisää aikaa. Ilmoitus käsittelyajan pidentämisestä annetaan yhden (1) kuukauden varsinaisen käsittelyajan kuluessa. Pyrimme kuitenkin siihen, että voimme antaa sinulle vastauksen mahdollisimman pian.

Vastaus tai päätös annetaan ensisijaisesti sähköpostitse ja toissijaisesti postitse hakijan kirjallisesta pyynnöstä ilmenevään osoitteeseen, tai osoitetiedon puuttuessa, vakuutusyhtiölle viimeksi ilmoitettuun osoitteeseen. Sähköpostitse lähetettyjen ilmoitusten katsotaan tulleen tietoosi niiden lähettämispäivänä. Postitse lähetettyjen ilmoitusten katsotaan tulleen tietoosi viimeistään seitsemäntenä (7.) päivänä niiden lähettämisestä, mikäli toisin ei voida osoittaa.

Sinun on mahdollista kääntyä asiassasi kuluttajaneuvonnan tai tietosuojavaltuutetun puoleen saadaksesi opastusta.

Kuluttajaneuvonta

Kuluttajat voivat kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen saadakseen maksutonta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteissa.

Tarkempia tietoja ja yhteystiedot linkistä:

www.kkv.fi

Tietosuojavaltuutettu

Sinun on mahdollista ottaa yhteyttä Tietosuojavaltuutetun toimistoon ja saada apua asioissa, jotka koskevat henkilötietojesi käsittelyä vakuutusyhtiössä tai henkilötietopyyntöäsi.  

Tarkempia tietoja ja yhteystiedot linkistä:

www.tietosuoja.fi

Alla on tietoja tuomioistuimen ulkopuolisista neuvonta- ja riidanratkaisuelimistä, joiden puoleen sinun on mahdollista kääntyä asiassasi.

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

FINE:n tehtävänä on antaa kuluttajille, pienyrittäjille ja heihin rinnastettaville asiakkaille neuvontaa ja ratkaisusuosituksia vakuutusasioita koskevissa riidoissa.

FINE:n palvelut ovat maksuttomia.

FINE ei käsittele riita-asioita, jotka ovat vireillä tai käsitelty kuluttajariitalautakunnassa tai tuomioistuimessa.

Yhteystiedot:

www.fine.fi

Sähköposti:
info[at]fine.fi
Lähetettäessä sähköpostia [at]-merkintä korvataan osoitteessa @-merkillä.

Postiosoite:
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Porkkalankatu 1
00180 HELSINKI

Kuluttajariitalautakunta

Kuluttajilla on myös mahdollisuus kääntyä kuluttajariitalautakunnan puoleen saadakseen ratkaisusuosituksen vakuutusyhtiön päätöstä koskevassa erimielisyydessä.

Ota yhteyttä lautakuntaan saadaksesi tietoa asioiden käsittelystä.

Tarkempia tietoja ja yhteystiedot linkistä:

www.kuluttajariita.fi

Vakuutuksenottaja, vakuutettu tai edunsaaja voi myös nostaa vakuutusasiaa koskevan kanteen suoraan tuomioistuimessa.

Kanne on nostettava viimeistään kolmen (3) vuoden kuluessa siitä, kun olet saanut kirjallisen päätöksen, johon haet muutosta, sekä muutoksenhaluohjeen.

Kanne nostetaan Suomessa sijaitsevan kotipaikkasi käräjäoikeudessa, tai Ålands Försäkringar Ab:n kotipaikan käräjäoikeudessa, joka on Ahvenanmaan käräjäoikeus.

Lautakuntakäsittelyt katkaisevat kanneoikeuden vanhentumisen.

Yksityishenkilöillä, jotka ovat ostaneet tavaran tai palvelun verkon välityksellä, on mahdollisuus etsiä ratkaisua mahdolliseen riitaan Euroopan komission verkkovälitteisen riidanratkaisun avulla.

Voit hakea muutosta korvausasioissa, jotka perustuvat Työtapaturma- ja ammattitautilakiin (459/2015), tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalta.

Määräaika muutoksen hakemiseen on 30 päivää siitä, kun sait tiedon päätöksestä. Valituskirjelmän katsotaan saapuneen määräajassa, jos se on perillä Vakuutusyhtiössä konttorin aukioloaikana määräajan viimeisenä päivänä.

Palvelu on maksutonta.

Osoita valituksesi tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalle, mutta toimita se Ålands Försäkringar Ab:lle. Vakuutusyhtiölle annetaan tällöin mahdollisuus mahdollisesti oikaista päätöstään vaatimuksen mukaisesti. Jos vakuutusyhtiö ei muuta päätöstään, se toimittaa valituksen liitteineen ja vastineensa muutoksenhakulautakunnan käsiteltäväksi.

Valituksestasi on käytävä ilmi vähintään seuraavaa:

  • Että valituksesi on osoitettu tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalle.
  • Nimesi, henkilötunnuksesi ja yhteystietosi.
  • Päätös, johon haet muutosta.
  • Miltä kohdin haet päätökseen muutosta ja mitä muutoksia vaadit siihen tehtäväksi sekä vaatimusten perustelut.
  • Jos puhevaltaasi käyttää laillinen edustaja (esimerkiksi huoltaja tai edunvalvoja) tai asiamies, myös tämän yhteystiedot
  • Postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon muutoksenhakuun liittyvät asiakirjat voidaan lähettää.

Oheista valitukseen sellainen uusi selvitys, jonka katsot saattavan vaikuttaa asian ratkaisuun. Sinun ei tarvitse oheistaa valitukseesi aineistoa, joka on jo vakuutusyhtiön käytettävissä, koska vakuutusyhtiö toimittaa viran puolesta lautakunnalle kaiken asiaan liittyvän aineiston.

Muista allekirjoittaa valituksesi.

Jos olet valtuuttanut toisen henkilön edustamaan sinua, valtakirja on liitettävä mukaan valitukseesi.

Yhteystiedot:

www.tapaturmalautakunta.fi

Sähköposti:
tl[at]tapaturmalautakunta.fi
Lähetettäessä sähköpostia [at]-merkintä korvataan osoitteessa @-merkillä.

Postiosoite:
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta
PL 10
00581 HELSINKI

Finanssivalvonta

Vakuutusyhtiöiden toimintaa valvoo Finanssivalvonta.

Yhteystiedot

www.finanssivalvonta.fi